hero

Educatie

De Nederlander is over het algemeen goed op de hoogte van de geschiedenis en gevolgen van de Tweede Wereldoorlog. De interesse in het onderwerp is groot en er zijn veel educatieve materialen beschikbaar. Tegelijkertijd neemt de kennis over de oorlog onder jongeren af. De meerderheid van de Nederlandse bevolking is geboren na de Tweede Wereldoorlog. Kinderen van tegenwoordig hebben geen oorlogssituatie in Nederland gekend en komen weinig in aanraking met ouderen die deze oorlog bewust beleefd hebben. Ook zijn er bepaalde aspecten van de oorlog waarover weinig bekend is. Een van die onderwerpen betreft de bouw van de Atlantikwall, een verdedigingsmuur van 5200 kilometer die liep van de Noordkaap tot aan de Frans-Spaanse grens. Bekijk hieronder een aantal beschikbare educatieve materialen en lespakketten.

Minecraftworkshops (9-14 jaar)
Hoe krijg je kinderen geboeid door erfgoed en historie? Door het ze te laten beleven in een omgeving die ze fascineert. Het populaire spel Minecraft is daar bij uitstek geschikt voor. De bibliotheek kan Probiblio inschakelen voor workshops voor kinderen van 9 tot 14 jaar. In de workshop gaan de jongeren een Atlantikwall object bouwen in Minecraft, zoals een bunker, radarstation of loopgraaf. Het leuke is dat de deelnemers in één wereld bouwen en dus samen kunnen bouwen aan één gebouw of aan verschillende gebouwen. Probiblio combineert de workshops bij voorkeur met een bezoek aan een lokale erfgoedlocatie. Door aan te sluiten bij hun eigen omgeving gaat geschiedenis meer leven.
Een sessie duurt 2,5 uur ex. rondleiding. Max aantal deelnemers is 16.
Meer informatie


Break-in Box Atlantikwall: 'De laatste dag'
In de schaduw van de Atlantikwall onthult de Break-in Box ‘De Laatste Dag’ een beslissend moment uit de Tweede Wereldoorlog, met verstrekkende gevolgen. Verscholen in een bunker van de Atlantikwall draagt een jonge soldaat een zware verantwoordelijkheid. Zijn missie: het opperbevel waarschuwen voor een naderende invasie. Maar de loop van de geschiedenis neemt een onverwachte wending. Probiblio’s Break-in Boxen zijn omgekeerde Escape-rooms, waar je ín moet breken om een historisch geheim te kunnen ontdekken. Alle puzzels zijn gebaseerd op historische gebeurtenissen. Bibliotheken kunnen de box lenen en zelf de activiteit begeleiden.
Geschikt voor kinderen van 10 tot en met 14 jaar. Maximaal 8 deelnemers per keer. Spelduur gemiddeld 1 uur. Meerdere sessies op een dag zijn mogelijk.
 
Meer informatie


Onderwijsproject 'De Verborgen Grens'

Verborgen Grens is gemaakt voor leerlingen van groep 7 en 8 uit Zuid-Holland en bestaat uit drie onderdelen. De voorbereidende en verwerkingsles kunnen door de docent op school worden gegeven, o.a. met de educatieve film over de bouw van de Atlantikwall en de consequenties voor bewoners langs de Zuid-Hollandse kust. De kernles bestaat uit een bezoek aan een Atlantikwallmuseum (zie voor locaties knop meer informatie). Tijdens de museumles wordt aandacht besteed aan de slimme en efficiënte bouw van bunkers, maar ook aan het dagelijks leven in Sperrgebiet tijdens oorlogstijd. Bij dit lesproject is een nieuwe, extra filosofieles ontwikkeld die gegeven kan worden na een bezoek aan een Atlantikwallmuseum. Deze les is door de docent te geven en laat leerlingen nadenken over vragen die zij zelf formuleren, bijvoorbeeld: waarom hielpen Nederlanders mee om de bunkers te bouwen?
Ter informatie

QR-speurtocht Expeditie Atlantikwall
Maak kennis met Expeditie Atlantikwall: een spannende en leerzame QR Bunkerspeurtocht voor kinderen van 6 t/m 12 jaar met als beloning het ‘bezoeken’ van 12 bunkers langs de kust van Nederland. Bestel gratis een set posters en bingokaarten en lanceer deze expeditie in jouw buurt! Dit kan je eventueel doen in samenwerking met een basisschool, scouting, sportclub, museum, bibliotheek of wijkgebouw. Maak een route door je wijk en hang de posters goed zichtbaar op, bijvoorbeeld achter een raam, op de schutting, op een (school)gebouw etc. De bingokaarten deel je uit aan de kinderen, die (eventueel met een begeleider of hun ouders) op pad gaan om de posters te vinden. Scan per poster de QR-code en ontdek welke bunkers erachter verstopt zitten. Zo kunnen kinderen 12 bunkers in Nederland afstrepen op hun bingokaart en deze digitaal bezoeken! Bij iedere bunker vinden kinderen informatie en uitdagingen. Ze leren spelenderwijs meer over bunkers en de Atlantikwall en gaan actief aan de slag met bijv. een kleurplaat of puzzel. En via de vijf vragen op de Bingokaart, maken ze ook nog eens kans op een prijs, zoals gratis toegangskaarten voor een bunker. Elke speurneus die zijn antwoorden indient via expeditieatlantikwall.nl, krijgt sowieso zijn eigen Expeditie Atlantikwall Diploma!
Lanceer Expeditie Atlantikwall zelf en bestel of download gratis posters en bingokaarten op expeditieatlantikwall.nl.